فهرست مطالب

نشریه سلفی پژوهی
پیاپی 5 (بهار و تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/05/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • ابراهیم کاظمی *، علی ربانی گلپایگانی صفحات 7-24

    مفهوم «رب واله» از جمله مفاهیمی هستند که نقش پر رنگ در اعتقادات انسان ها دارند و از همین جا بررسی رابطه این دو مفهوم در این تحقیق حا  ضر مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از این تحقیق بررسی رابطه این دو مفهوم از دیدگاه شیعه و وهابیت است. زمانی که بین دو مفهوم ملازمه عقلی برقرار باشد مانند دال و مدلول و اثر وموثر با آمدن یکی دیگری نیز می آید. مثال عرفی آن اگر خورشید طلوع کرد، آسمان روشن خواهد شد. رابطه بین دو مفهوم از دیدگاه شیعه نیزملازمه عقلی است. به این معنا که با  تحقق رب، اله محقق خواهد شد وحتی برخی مانند آیت الله سبحانی قائل به عینیت رب و اله هستند، فراتر از ملازمه عقلی است.  وهابیت در ظاهر قائل به ملازمه عقلی بین مفهوم رب و اله شدند؛ اما در عمل قائل به تفکیک بین لازم و ملزوم شدند و عملا به ملازمه عقلی پایبند نیستند. آنان تنها قائل هستند مفهوم اله در برگیرنده مفهوم رب است و اگر کسی به توحید الوهی برسید یعنی  توحید ربوبی را نیز دارا است. این مساله بخاطر تفسیر غلط وهابیت از عبادت و در نتیجه مشرک دانستن بسیاری از مسلمین دارای اهمیت بسیاری است که باید مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژه: رب، اله، تلازم، شیعه، وهابیت، رابطه

    کلیدواژگان: رب، اله، تلازم، شیعه، وهابیت، رابطه
  • مصطفی مهاجر، سید مهدی علیزاده موسوی صفحات 25-45

    یکی از مهم ترین مسائل مورد اختلاف بین مسلمانان و وهابیت، عقیده توحید می باشد. با نظر به سخنان وهابیت در توحید اسماء و صفات الهی، و تصریح سخن بزرگان اهل سنت، اعتقاد وهابیون به تجسیم و تشبیه ثابت می شود. به چالش کشیده شدن وهابیون برای دفاع از تفکرات اعتقادیشان، نیز می تواند پرده از حقیقت قول به تجسیم و تشبیه آنان بردارد، چراکه کوشیده اند با عبارات پردازی در این موضوع خود را از این اتهام مبرا کنند. علت عقیده تجسیم و تشبیه وهابیون داشتن مبانی همچون؛ نفی مجاز در قرآن و صفات خبری را جزء آیات محکمات دانستن و حجیت و پیروی از فهم سلف می باشد. در حالی که این مبانی برخلاف ادله قطعیه می باشد. وهابیون معتقدند که این عقیده توحید در اسماء و صفات الهی، با عقیده دیگر مسلمانان یعنی اشاعره و ماتریدیه (که در حال حاضر همه اهل سنت را تشکیل می دهند) معتزله، شیعه و... فرق می کند، از این رو تنها خود را موحد و اهل سنت واقعی می دانند.

    کلیدواژگان: توحید، اسماء و صفات، وهابیت، اهل سنت، تجسیم، تشبیه
  • علی مقدس، محمدحسن زمانی صفحات 47-66

    سلفیه جهادی با استناد به آیه 44 سوره مائده (و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون)، حاکمان کشورهای اسلامی را محکوم به کفر اکبر کرده اند.آنان تفسیر صحابی پیامبر عبدالله بن عباس، ذیل آیه حاکمیت،که شاکله مبانی تکفیری آنان را متزلزل کرده تخطئه نموده و از انتساب این حدیث به ابن عباس خودداری می کنند. آن ها به وثاقت هشام بن حجیر در سند حدیث اشکال کرده و مدعی هستند که در متن حدیث إدراج صورت گرفته است. با بررسی دقیق سند و متن روایت به دست می آید که هیچ خدشه ای به حدیث ابن عباس که از طرق گوناگون نقل شده وارد نیست و حتی بر خلاف آنان، سلف و خلف امت همچون تئوریسین سلفیه ابن تیمیه و شاگردانش مانند ابن قیم، نه تنها مخالفتی با روایت ابن عباس نداشته بلکه در موارد گوناگون به آن احتجاج کرده اند. با بررسی این حدیث به دست می آیدکه علما در موضوعات گوناگون اعم از مسائل کلامی، فقهی،حدیثی و تفسیری، آن را مورد اهتمام قرار داده اند.

    کلیدواژگان: آیه حاکمیت، سلفیه جهادی، عبدالله بن عباس، کفردون کفر، هشام بن حجیر، إدراج
  • سعید غلامزاده، احمد بهشتی صفحات 67-95

    طلب از غیر خدا، پس از آنکه در قرن هشتم از سوی ابن تیمیه عملی شرک آمیز خوانده شد به یکی از پر دامنه ترین بحث های میان سلفیان و مسلمانان مبدل گشته است. این گروه با استناد به آیات قران و آنچه اجماع امت مینامند طلب از غیر خدا را سبب خروج از دایره اسلام معرفی می کنند.ارائه تبیینی از ماهیت مشرکانه استغاثه این گروه را وا داشته است تا دلیلی تحلیل نیز بر مدعای خود اقامه کنند. در این دلیل ادعا شده است استغاثه از غیر خدا مستلزم انتساب صفات خاص خدا به بندگان و تشبیه آنها به خداست و از این جهت عملی مشرکانه است. این در حالیست که انبیاء الهی نیز از غیر خدا طلب کمک میکرده اند. مضافا بر اینکه بنا بر گواهی قران و احادیثی که خود سلفیان نیز قبول دارند صفاتی که این گروه مدعی اختصاص آنها به خداهستند مختص خدا نیستند و بندگان نیز میتوانند آنها را کسب کنند.

    کلیدواژگان: استغاثه به غیر خدا، سلفیت، شرک، ابن تیمیه
  • حسن سعادت پرور، مهدی فرمانیان صفحات 97-115

    بر خلاف دیدگاه جمهور اهل سنت و بزرگانی از سلفیه همچون «ابن تیمیه» و «ابن قیم»، در اثبات شنوایی اموات، سلفیون معاصر چنین نظری را نداشته و اساسا منکر مساله ی «سماع الموتی» در غیر موارد منصوص صحیح روایی شده اند. دلیل اصلی این گروه در چنین رویکردی توجه به ظواهر برخی از آیات، از جمله آیات: (إنک لا تسمع الموتی) و(و ما انت بمسمع من فی القبور) بوده که در این میان «البانی» بیشترین نقش را از خود ایفا نموده است. تبیین البانی در اثبات عدم شنوایی اموات از این آیات مبتنی براختیار عدم شنوایی به عنوان وجه شبه در تشبیه کفار به اموات بوده و این در حالی است که از دیدگاه جمهور اهل سنت، وجه شبه در چنین تشبیهی در عدم انتفاع و بهره وری آنان نسبت به دعوت انبیاء(علیهم السلام)؛ و نه مطلق عدم شنوایی است.

    کلیدواژگان: سماع موتی، آیات، لا تسمع الموتی، و ما انت بمسمع من فی القبور، البانی
  • مجید حیدری*، علی الله بداشتی صفحات 117-135

    سنت ترکیه که وهابی ها با استناد به آن ادعا می کنندکه هر کاری را که پیامبر ترک کرده و صحابه و تابعین نیز ان را انجام نداده اند، ترک آن سنت هست و انجام آن بدعت می باشد، انها قرانی را برای شناخت آن بیان می کنند. از چند جهت قابل خدشه می باشد. اولا، قرائنی که برای حجیت آن ذکر می کنند، قابل احراز نیستند چون که لازمه آن اطلاع داشتن از تمامی حالات و نیات پیامبر می باشد ثانیا این قرائن مفید حکم بدعت نمی باشد. و ثالثا این ها به مبانی خودشان در این زمینه پایبند نیستند و در مصادیقی که با استناد به سنت ترکیه حکم به بدعت بودن آنها می کنند، ضوابطی که بیان کرده اند را رعایت نمی کنند بسیاری از کارهای مسلمانان را بدعت می دانند

    کلیدواژگان: سنت ترکیه، بدعت، وهابیت، ترک، حجیت
|
  • Ibrahim Kazemi *, Ali Rabbani Golpaygani Pages 7-24

    The terms Rabb (lord) and Ilah (god) are among the concepts that have an important role in human beliefs. Given their relevance, these two concepts are meticulously studied in this research. The object of research is to examine the relationship between these two terms from the perspectives of both Shia and Wahhabism. Assuming a relationship and rational concomitance between them, one that is characteristic of cause and effect, when one of them occurs, the other one too comes into being. A common example is the sun when it rises causing the horizon to become bright. According to Shia, there is rational concomitance between these two concepts in the sense that in the existence of Rabb, Ilah too would become existent. Some scholars like Ayatollah Subhani maintain that Rabb is the same as Ilah, and that the relationship is more than just a rational concomitance. Apparently, Wahhabism has conceded the rational concomitance between Rabb and Ilah but in practice they do not stick to it. They only maintain that Ilah incorporates the concept of Rabb and if a person attains and believes in divine unity, he will also believe in the oneness of Allah's lordship. Since Wahhabsim misinterprets these concepts and therefore labels others as polytheists, it is highly important to study them and draw out a conclusion.

    Keywords: Rabb, Ilah, concomitance, Shia, Wahhabsim, relationship
  • Mustafa Muhajir*, Seyed Mahdi Alizadeh Mosavi Pages 25-45

    One of the most important but controversial issues between Muslims and Wahhabism is the belief in divine unity or oneness of Allah. Keeping in view the assertions made by Wahhabism regarding the oneness of divine attributes, as well as the sayings of Sunni scholars, Wahhabis' belief in anthropomorphism is proved and established. Challenging Wahhabis to defend their thoughts would also expose the truth concerning their belief in anthropomorphism. That is because they have endeavored to purge themselves of this accusation through misleading words and phrases. The fact that the Wahhabis believe in anthropomorphism originates in their dogmas and fundamentals such as the negation of figurative verses and words in the Quran, considering khabari (informative) attributes as a part of the explicit verses, and validity of and adherence to the understanding of the predecessors. In view of these principles being opposed to solid and authentic evidence, Wahhabis maintain that this belief in the oneness of divine attributes and names are different from the belief of Ash'arites and Maturidis (who constitute the bulk of Sunni Muslims), Mu'tazilites, Shia, etc. Thus, they considered only themselves to be monotheists and true Ahl al-Sunnah.

    Keywords: monotheism (Tawhid), names attributes, Wahhabism, Ahl al-Sunnah, anthropomorphism
  • Ali Moghdas Pages 47-66

    The Jihadi Salafists referring to verse 44 of Chapter al-Maedah (and whoever did not judge by what Allah revealed, those are they that are the unbelievers) excommunicate the rulers of Muslim countries and accuse them of greater infidelity. They falsify the interpretation of the Prophet's great companion, Abdullah b. Abbas under the said verse, the interpretation which shakes the very basis of Takfiri foundation and which they even refuse to ascribe to Ibn Abbas. They have questioned the reliability and trustworthiness of Hisham b. Hujayr in the chain of transmission of the tradition claiming that an additional cause has been inserted in the text of the hadith. However, a careful examination of the chain and text of the hadith shall bring us to the conclusion that there is nothing in the tradition to harm the authenticity of Ibn Abbas' tradition which has been transmitted through various channels. Contrary to what they claim, early Muslim scholars and also Ibn Taymiyyah who is the theoretician of Salafism and also his students such as Ibn Qayyim not only have not opposed Ibn Abbas' tradition but they, on various occasions, have relied on it in their argumentation. If we examine the Islamic sources we will come to know that Muslim scholars have made use of this hadith in various theological, juridical and exegetic discussions.

    Keywords: verse of rulership, Jihadi Salafism, Abdullah b. Abbas, disbelief less than full disbelief, Hisham b. Hujayr, insertion
  • Sa'eid Ghulamzadeh, Ahmad Beheshti Pages 67-95

    Beseeching for help and invoking anyone than Allah was considered a polytheistic act by Ibn Taymiyyah in the eighth century. It has ever since turned into one of the most contentious issues between Salafists on the one hand and Muslims on the other. Referring to some Quranic verses and what it calls consensus of the Muslim Ummah, the former believe that seeking help from anyone other than Allah takes one out of the fold of Islam. Since it considers this act to be polytheistic in nature, it has been forced to present an analytical argument also to substantiate its claim. In this argument, it has been claimed that seeking help in other than Allah involves ascribing particular qualities and attributes of God to His servants and thus likening them to God which is a polytheistic act. The truth of the matter is that even divine prophets sought help in other Allah, not to mention the fact that based on the Quran and prophetic tradition which the Salafists also accept, the qualities which this group claims to belong to Allah are not prerogatives of Allah and that God's servants can also acquire them.

    Keywords: istighatha (beseeching for help), shirk (polytheism), divine attributes, Salafism
  • Hussein Sa'adat Parver* Pages 97-115

    Unlike the opinion of the majority of Sunni scholars and prominent figures of Salafism such as Ibn Taymiyyah and Ibn Qayyim in affirming the hearing of the dead, contemporary Salafists do not have such an opinion. Basically, they deny that the dead have the faculty of hearing. The main reason they present in this connection comes from the apparent meanings of some of the Quranic verses including "you cannot make the dead hear" and "you cannot make hear those in the graves". In this connection, Albani has played the most prominent role in trying to prove the inability of the dead to hear. His explanation of these verses in proving the dead people's inability to hear is based on a similarity that has been drawn by the Quran in likening the infidels to the dead in terms of not being able to hear. The truth is that according to most Sunni scholars the similarity between the living infidels and the dead is that they do not benefit and make use of the prophet's call to the truth; it does not pertain to absolute inability to hear.

    Keywords: hearing of the dead, verses, making the dead hear, Quran, graves, Albani
  • Majid Haideri *, Ali Allahbeddashti Pages 117-135

    One of the most important but controversial issues between Muslims and Wahhabism is the belief in divine unity or oneness of Allah. Keeping in view the assertions made by Wahhabism regarding the oneness of divine attributes, as well as the sayings of Sunni scholars, Wahhabis' belief in anthropomorphism is proved and established. Challenging Wahhabis to defend their thoughts would also expose the truth concerning their belief in anthropomorphism. That is because they have endeavored to purge themselves of this accusation through misleading words and phrases. The fact that the Wahhabis believe in anthropomorphism originates in their dogmas and fundamentals such as the negation of figurative verses and words in the Quran, considering khabari (informative) attributes as a part of the explicit verses, and validity of and adherence to the understanding of the predecessors. In view of these principles being opposed to solid and authentic evidence, Wahhabis maintain that this belief in the oneness of divine attributes and names are different from the belief of Ash'arites and Maturidis (who constitute the bulk of Sunni Muslims), Mu'tazilites, Shia, etc. Thus, they considered only themselves to be monotheists and true Ahl al-Sunnah.

    Keywords: monotheism (Tawhid), names attributes, Wahhabism, Ahl al-Sunnah, anthropomorphism